Tupolev Tu-160

Tupolev Tu-160 (v kóde NATO Blackjack) je sovietsky, resp. ruský diaľkový strategický bombardér s meniteľnou geometriou krídel zo začiatku 80. rokov 20. storočia. Jedná sa o najťažší bombardér na svete. Piloti volajú Tu-160 "biela labuť” - kvôli bielemu povrchovému náteru.Tu-160 vznikol ako odozva na americký program nadzvukových bombardérov B-1A, ktorý bol v roku 1977 zrušení. Sovietske ministerstvo obrany v roku 1973 vypísalo požiadavku na nadzvukový bombardér s možnosťou pokryť územie USA. Do súťaže sa prihlásili tri konštrukčné kancelárie: Tupolev, ktoré Tu-160 malo vychádzať z civilného Tu-144, Miasiscev so strojom M-18 a Suchoj návrhom vychádzajúcim z T-4.
Projekt bol v roku 1975 zadaný OKB Miasicev ale neskôr bol pridelený OKB Tupolev, ktorý pokračoval vo vývoji na základe projektu M-18 pod vedením V.I. Bliznuka. Hlavný dôvodom zmeny konštrukčnej kancelárie bola nedostatočná technická základňa OKB Miasiscev.

Trup je tvorený titánovou zváranou trojdielnou šasi. Pri konštrukciu sa dbalo na zníženie radarový prierez a na zníženie radarového a tepelného žiarenia. Meniteľná geometria krídla v rozsahu 20 až 65 stupňov umožňuje optimálne letové charakteristiky či už pre nadzvukové alebo podzvukové lety. Uhol 20 stupňov pre vzlet a lety v nízkou rýchlosťou, 65 stupňov pre rýchlosti 2M. Pristátie je možné len pri uhle 20 stupňov, v prípade poruchy zmeny geometrie sa musí posádka katapultovať.

Predná podvozková noha má dve kolesá. Zadná podvozková noha je tvorený tromi pármi kolies. Na skrátenie pristavania Tu-160 používa brzdiaci padák. Pre vzlet potrebuje Tu-160 betónovú dráhu dlhú 3050 metrov.

Tu-160 má štyri motory Samara/Trud NK-231 každý s maximálnym ťahom 25 000kg. Motory NK-231 sú umiestnené v párov pod vnútornými krídlami. Vstupné otvory majú meniteľnú geometriu pre široké spektrum rýchlostí. Výstupné otvory boli konštruované s ohľadom na zníženie tepelného vyžarovania- Tieto motory sú najvýkonnejšie motory aké boli použité v bojovom lietadle.

Tankovanie môže byť vykonávané za letu pomocou výsuvného potrubia v čelnej časti lietadla. Tankovať môže z lietadiel IL-78 a ZMS-2. Táto možnosť sa však príliš nevyužíva, pretože stroj má vlastnú 160 ton veľkú palivovú nádrž.

Posádku lietadla tvoria pilot a druhý pilot, navigátor/bombometčík a operátor. Posádka má k dispozícii vystreľovacie sedadlá K-36DM(charakteristika 0-0) s možnosťou bezpečného opustenie lietadla vo všetkých operačných výškach a rýchlostiach vrátane nulovej rýchlosti a výšky.Letové údaje sú zobrazované na klasických elektromechanických ukazovateľoch. Ovládanie lietadla je pomocou riadiacej páky (joystick). Za kabínou sa nachádza záchod, malá kuchynka a priestor na odpočinok.

Tu-160 je vysoko komputerizovaný systém zahŕňajúci kombinovaný systém navigácie a zbraňového zameriavania, navigačný a útočný radar, astronavigácia a inerciálny navigačný systém. Radar vyhľadáva pozemné a námorné ciele vo veľkej vzdialenosti. Na zameranie sa používa opticko-elektronický zamerovač. Stroj má automatický systém kopírovania terénu a riadenie Fly-by-wire.

Elektronickú výzbroj tvoria aktívne a pasívne rádioelekrické systémy pre REB. V zadnej časti chvosta sa dipólový reflektor a termosenzor na odhaľovanie rakiet a lietadiel v zadnej hemisfére.Indikátory sú klasické elektromechanické indikátory. Tu160 nemá žiadne HUD displeje.Elektronická výbava lietadla predstavuje viac ako 100 procesorov. Navigátor obsluhuje 8 počítačov.

Tu-160 môže používať konvenčné a nukleárne zbrane vrátane rakiet veľkého doletu. Rakety sú umiestnené na dvoch rotačných zásobníkoch. Používané sú KH-55MS (NATO: AS-15 Kent). Tu-160 nesie maximálne 12 KH-55. Tieto rakety sú poháňané prúdovým motorom s maximálym doletom 3000km a s 200kT nukleárnou hlavicou. Tiež môže používať vysokorýchlostné KH-15P (NATO: AS-16 Kickback) s maximálnym doletom 200 km s možnosťou použiť konvenčnú 250kg hlavicu alebo nukleárnu hlavicu.

Technické údaje:
posádka: 4
dĺžka: 54,1 m
výška: 13,1 m
rozpätie krídel: min. 35,6 m, max. 55,7 m
nosná plocha: min. 232 m2, max. 360 m2
pohon: 4 x Samara/Trud NK-321 TRDDF
ťah motorov: 4x 225 kN
prázdná hmotnosť: 110 t
max, vzletová hmotnosť: 275 t
max. náklad: 40 t
dostup: 16000 m
max. dolet: 14500 km
G limit 3,5
stúpavosť: 70 m/s
rýchlosť pri zemi: 1M
rýchlosť v 12000 m: 2M (2.250 km/h)
výzbroj: 12x Ch-55 (As-15 Kent) ALCM, 24xCh-15P (As-16 Kickback) SRAM, klasické bomby (FAB, BetAB), laserom navádzané strely (RBK)