Mig-29

MiG-29 bol vyvinutý na zaciatku 70-tych rokov 20. storočia v konštrukčnej kancelárii inžiniera Mikojana pod vedením Rostislava Apollosoviča Beľakova. Spočiatku projekt prebiehal z vlastnej iniciatívy konštrukčnej kancelárie a až neskôr nadviazal na štátom zadanú súťaž. Vychádzal so spoločného prototypu, z ktorého sa vyvinul i MiG-23 a MiG-27. Mal nahradiť zastarávajúce stroje MiG-21 a byť potenciálnym súperom strojov F-15, F-16, YF-17/F-18.

Pri konštrukcii stroja MiG-29 sa nikdy neuvažovalo o inom usporiadaní, ako o dvojomotorovej koncepcii, ktorá zabezpečovala vyhovujúci pomer hmotnosti a ceny k vyššej bezpečnosti a výdrži v bojových podmienkach. Stroj môže pri vysadení jedného z motorov pri štarte naďalej naberať rýchlosť a stúpať.
6. októbra 1977 absolvoval MiG-29 svoj prvý skúšobný let, pilotval ho skúšobný pilot Alexandr Fedotov. Sovietske letectvo ho začalo používať roku 1983. Prvé zmienky v západnej tlači sa o ňom objavili už roku 1979. Po prvýkrát bol západnej verejnosti predstavený vo Fínsku roku 1986. Na leteckom dni v Farnborough v Anglicku očaril svojimi výkonmi a letovými vlastnosťami aj odborníkov.

MiG-29 na Slovensku:
Stíhačky MiG-29 tvoria základ Vzdušných síl Slovenskej republiky.
Stroje sú vybavené modernými komunikačnými prostriedkami a systémami kompatibilnými s technikou NATO. Mimo iného avionika prešla na anglosaský nemetrický systém. Odhaduje sa, že po modernizácii ich budú slovenské ozbrojené sily využívať až do roku 2029 až 2040. 12 modernizovaných strojov (10 jednomiestnych verzie AS a 2 dvojmiestne UBS), ktoré navyše prešli aj zmenou kamufláže, boli formálne odovzdané armáde 29. februára 2008 na letisku Sliač. Po pár nadzvukových letoch sa nová tzv. „digitálna kamufláž“ začala na namáhaných miestach olupovať.

Výzbroj:
Stroj je vyzbrojený vstavaným 30 mm kanónom GŠ-30L. Ide o najľahšiu zbraň vo svojej kategórii na svete, ktorá bez munície váži iba 46 kg. Zásoba streliva je 150 nábojov. Stroj môže niesť na troch závesníkoch pod každým krídlom najrôznejšie varianty riadených striel vzduch-vzduch napríklad: R-27, R-73, R-60MK, ako aj množstvo laserom navádzaných striel vzduch-zem, či konvenčných bômb. Celkovo do hmotnosti 3 500 kg. Verzie dodávané krajinám Varšavskej zmluvy boli prispôsobené niesť aj nukleárne zbrane.

Technické údaje (MiG-29B "Fulcrum A"):
Dĺžka: 17,32 m
Rozpätie: 11,36 m
Výška: 4,73 m
Nosná plocha: 38,1 m2
Prázdna hmotnosť: 10 900 kg (11 600 kg pri MiG-29SMT)
Normálna hmotnosť: 15 360 kg (16 100 kg pri MiG-29SMT)
Maximálna vzletová hmotnosť: 16 710/18 480 kg (21 000 kg pri MiG-29SMT)
Motor: 2× RD-33K s prídavným spaľovaním, maximálny ťah: 50kN, ťah na forsáž: 86,4 kN

Základné informácie:
Typ:viacúčelové stíhacie lietadlo
Hmotnosť: prázdna:10 900kg, maximálna:18 500kg
Zbrane: 30mm palubný kanón GŠ-301, 6-8 protilietadlových rakiet R-60/AA-8 Aphid;R-27/AA-10 Alamo;R-73/AA-11 Archer;R-77/AA-12 Adder, Vzduch-zem rakety:AS-12;AS-14;AS-17
Maximálna rýchlosť: 2 440 km/h (Mach 2,3) vo výške ; pri zemi 1 300 km/h
Pristávacia rýchlosť: 250 až 260 km/h
Dolet: 700 km (let pri zemi), 1 430 km (cestovná rýchlosť a úsporná výška)
Maximálny dolet s prídavnou nádržou („ponorka“): 2 100km
Dostup: 18 500 m (18 000 m pri MiG-29SMT)
Stúpavosť: 330 m/s
Plošné zaťaženie: 442 kg/m2
Pomer výkon/hmotnosť: 1,05 kW/kg
Dĺžka vzletovej dráhy pre nezaťažený stroj: 600 m
Dĺžka pristávacej dráhy s brzdiacim padákom: 750 m
Dĺžka pristávacej dráhy bez brzdiaceho padáku: 1 470 m